کد خبر: 1127645
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گفت و‌گوی «جوان» با سردار نظری، فرمانده سپاه کرمان 
 سردار شهید سلیمانی اگرچه یک شخصیت ملی و جهانی است، اما بیشتر از هر جایی مایه فخر و مباهات مردم زادگاه خود کرمان است. او توجه ویژه‌ای به مردم این استان داشت و این در وصیتش هم نمود پیدا کرد. آنجا که تأکید داشت مرا در گلزار شهدای کرمان و در جوار شهید یوسف الهی به خاک بسپارید. حالا کرمان با مزار حاج قاسم، به تعبیر فرمانده سپاه استان، تبدیل به «جهانشهر» شده است. کرمانی‌ها از هر طیف و جناحی به سردار دل‌ها ارادت می‌ورزند، همچنان که او در زمان حیاتش با همه آن‌ها ارتباط داشت. در خصوص راز‌ها و دستاورد‌های این ارتباط دو سویه با سردار محمد علی نظری، فرمانده سپاه ثارالله کرمان به گفتگو نشستیم. 
 صغری خیل فرهنگ 
 
تاثیر شخصیت حاج قاسم در وضعیت سیاسی اجتماعی و فرهنگی استان کرمان درزمان حیات و بعد از شهادت چگونه بوده و هست؟
همه، لشکر ۴۱ ثار الله کرمان را که از ابتکارات و افتخارات این مرد بزرگ در دوران دفاع مقدس بود، می‌شناسند. یکی از افتخارات کرمان نیز همین لشکر‌ثار الله است که یادگار حاج قاسم عزیز است. عملکرد لشکر تحت فرماندهی حاج قاسم در دوران دفاع مقدس و حتی بعد از آن در راستای ایجاد امنیت جنوب شرق کشور و امر سازندگی کشور بعد از جنگ درخشان است. تأثیر خدمات ارزشمند حاج قاسم برای نظام و انقلاب نه اینکه در وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان کرمان بلکه برای کشور عزیزمان و حتی منطقه و جهان نیز به وضوح پیداست. مزار حاج قاسم در قلب گلزار شهدای کرمان بعد از شهادت ایشان، حالا دیگر از کرمان جهانشهری به بزرگی جبهه مقاومت جهان اسلام ساخته است و کرمان میعادگاه دلدادگان مکتب شهادت و ایثار و رشادت شده که همان مکتب شهید سلیمانی عزیز است. 
 
کدام بعد شخصیت حاج قاسم برای مردم کرمان برجسته و مورد توجه بوده و هست؟
حاج قاسم به‌رغم مشغله کاری بسیار زیاد توجه خاص و ویژه‌ای به خانواده شهدا به‌ویژه فرزندان و پدران و مادران شهدا که در قید حیات بودند داشت. در میانه ماموریت‌ها و کار‌های زیادی که ایشان درگیر آن‌ها بود، اما به عشق دیدار با خانواده شهدا و فرزندان شهدا مرتب به کرمان سفر می‌کرد. عشق به اهل بیت (ع) یکی دیگر از ویژگی‌های بارز و ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار بود. تا جایی به حضرت زهرا (س) عشق می‌ورزید که منزل شخصی اش را وقف حضرت کرد و هر ساله در ایام فاطمیه یکی از بزرگ‌ترین و با شکوه‌ترین مراسم عزاداری حضرت صدیقه طاهره (س) در زمان حیات این شهید در منزل ایشان برگزار می‌شد. بعد از شهادت ایشان بیت الزهرا (س) مأمن دوستان و دلدادگان و همرزمان حاج قاسم عزیز و حتی آحاد مردم از اقصی نقاط ایران شده است. 
 
مهم‌ترین خدمات حاج قاسم را به مردم و استان کرمان و نیز به ملت ایران و همچنین به جبهه بین المللی مقاومت چه می‌دانید؟
بی شک خدمات ارزشمند حاج قاسم سلیمانی شامل جهان اسلام شده است و جبهه مقاومت از خدمات بی دریغ ایشان بیشترین بهره را برده اند. به طور کلی بزرگ‌ترین و با عظمت‌ترین خدمتی که این شهید سعید به جهان اسلام به‌ویژه جبهه بین المللی مقاومت کرد، ریشه کن کردن توطئه قرن یعنی شجره خبیثه داعش بود. توطئه‌ای که به وسیله آن دنیای استکبار قصد داشت اسلام را در منطقه ریشه کن نمایند و در پی آن به کشور‌های متحد محور مقاومت ضربه نهایی را بزنند که هوش و ذکاوت حاج قاسم موجب شد نقشه شوم دشمنان به شکست بینجامد. 
کار ارزشمند حاج قاسم سلیمانی برای استان کرمان و مردم کرمان نیز همان بنیانگذاری لشکر همیشه پیروز،۴۱ ثارالله است که همچنان خدمات ارزشمندی در دفاع از مرز‌های ایران اسلامی ارائه می‌کند و بزرگ‌ترین درس بزرگ ایشان به مردم کرمان و نیز ملت ایران همان صدق و صفا و ولایتمداری حاج قاسم عزیز بود و حتی وصیت کرد که دوست دارم کرمان همیشه با ولایت بماند. 
 
یکی از ویژگی‌های حاج قاسم که رهبر معظم انقلاب هم به آن تصریح کرد این بود که در مسائل داخلی به شدت انقلابی بود، اما اهل حزب و جناح نبود. ما در کرمان شخصیت‌های معروفی از هر دو جناح کشور داریم که شهید سلیمانی ارتباط نزدیکی با آن‌ها داشت. این ویژگی ایشان را چگونه تبیین می‌کنید. 
شهید سلیمانی عزیز تأکید داشت که هیچ راهی بهتر از حمایت از انقلاب و انقلابی بودن نیست. عاقبت بخیری هم در همین مسیر حمایت از انقلاب و نظام به دست می‌آید. خودش هم در این راه عاقبت بخیر شد. برای شهید سلیمانی فقط حفظ آبروی نظام و انقلاب اهمیت داشت و هیچ زمانی مسائل نظام را با مسائل حزبی و جناحی گره نمی‌زد و همواره سعی براین داشت که در جهت منویات، ولی زمان خود برای سربلندی کشور، اسلام و انقلاب گام بردارد. فرا جناحی بودن این مرد بزرگ تاریخ انقلاب یکی از خصوصیات و ویژگی‌های بارز ایشان بود و حفظ اتحاد و پرهیز از قطب بندی‌های کاذب در کشور، مهم‌ترین توصیه شهید سلیمانی و مهم‌ترین خطر را برای کشور تعمیق تفرقه و پراکندگی نیرو‌های موثر جامعه می‌دانست و تأکید داشت برای حفظ ثبات، نیاز‌مند تقویت همگرایی و پرهیز از واگرایی هستیم و در جهت کمک به جذب حداکثری و دفع حداقلی برای انقلاب همواره در کنار ارتباط بسیار خوب و صمیمی که با همه داشت سعی می‌کرد با افراد به ظاهر غیر انقلابی هم رابطه صمیمانه برقرار کند. بر همین مبنا در طول حیات طیبه خود و هم پس از شهادت سرمایه بی بدیلی برای نظام شد که تا سالیان سال می‌توان از آن بهره برد. 
ویژگی اهل حزب و جناح نبودن در مراسم تشییع حاج قاسم هم نمود پیدا کرد و افراد از همه جناح‌ها و حتی غیر انقلابی‌ها هم شرکت کردند. حاج قاسم در وصیتنامه اش نوشت که «در زندگی به انسانیت و عاطفه‌ها و فطرت‌ها بیشتر از رنگ‌های سیاسی توجه کردم»، اما چرا چنین رفتاری کمتر میان مسئولان ما مشاهده می‌شود. به عبارتی مسئولان در مقام حرف حاج قاسم را تجلیل می‌کنند، اما در مقام عمل از این رفتار ایشان الگو نمی‌گیرند. 
شهید سلیمانی که خود پرورش یافته مکتب حضرت امام خمینی و جمهوری اسلامی است، چنان شخصیت ممتازی پیدا کرد که به تعبیر رهبر معظم انقلاب تبدیل به یک مکتب شد و این موضوع مهمی است. ضرورت الگو‌گیری از محسنات و رفتار این شهید بزرگوار و به طور کلی مکتب شهید سلیمانی یک ضرورت برای جامعه ما نسل جوان ما و به‌ویژه مسئولین نظام‌در هر سطحی است. اخلاص و مردمداری دو ویژگی بارز و بر جسته شهید سلیمانی عزیز بود که از او یک انسان برجسته و دوست داشتنی ساخته بود. خدا محوری در همه کار‌های ایشان به وضوح مشخص بود و کار را فقط برای رضای خدا انجام می‌داد و همیشه مردمدار بود و حضور در صحنه‌های مختلف برای دفاع از حق مردم چهره‌ای شاخص و مردمی از شهید سلیمانی عزیز ساخته بود که این راه و روش می‌توان بهترین شیوه برای مسئولین ما در اداره کشور باشد که الحمدلله در حال حاضر ما شاهد دولتی مردمی و انقلابی با همین رویکرد در خدمت به مردم و جامعه هستیم و عمده ویژگی‌های شهید سلیمانی عزیز در رئیس‌جمهور کشور ما تبلور یافت. 
 
نگاه حاج قاسم به مسائل فرهنگی هم قابل توجه است. سخن معروفش که می‌گوید آن دختر بی حجاب هم دختر من و شماست، این نگاه را تبیین می‌کند. به نظر شما این نگاه در نگاه مسئولان فرهنگی کشور چقدر فراگیر است؟ نگاه حاکم بر جامعه چقدر منطبق بر این دیدگاه است؟
شهید سلیمانی همه مردم ایران را با هر نوع عقیده سیاسی و فرهنگی با هر تیپ و ظاهری مانند فرزندان خود می‌دانست. ایشان دیدگاه باز و پدرانه‌ای نسبت به مقوله حجاب داشت. او دیدگاه‌های تنگ نظرانه و تقسیم جامعه به بی حجاب و با حجاب و کم حجاب را بر نمی‌تافت و معتقد بود که همه این‌ها خانواده ما هستند. او معتقد بود که این تقسیم بندی‌ها خلاف منافع ملی است، ایشان می‌گفت اینکه مدام در جامعه بگوییم او‌بی حجاب‌و این بی حجاب است یا اصلاح طلب و اصولگراست، پس چه کسی می‌ماند؟ این‌ها همه مردم ما هستند. آیا همه مثل هم هستند؟ دیدگاه حاج قاسم در این مورد دقیقا دیدگاه امامین انقلاب است و این نگاه و دیدگاه در حال حاضر که دشمن در مسئله حجاب روی کشور ما بسیار تمرکز کرده است می‌تواند یک نگاه راهبردی برای مسیولان فرهنگی کشور در مواجهه با مسئله حجاب باشد. قطعا دیدگاه مسئولین مربوطه هم همین دیدگاه است. اما نباید از این غافل شویم که دشمن با تمام قوا در این میدان حاضر شده است و ما باید با ظرافت خاصی نقشه دشمن را برای مردم تبیین نماییم. 
 
به نظر شما راز محبوبیت حاج قاسم چیست؟
سردار سلیمانی الگو راستین پاسداری از دین، ارزش‌ها و‌کیان اسلام و نمونه یک انسان مؤمن بصیر، ولایی، انقلابی، دشمن‌شناس، شجاع و‌مجاهد فی سبیل الله بود که از قدرت سازماندهی بالایی برخوردار بود و بر قلوب انسان‌های آزاده فرماندهی می‌کرد ایشان انسانی متفکر، تیزبین، هوشمند، خلاق، آینده نگر و در عین حال فردی بسیار عاطفی، مهربان مردمی و متواضع بود. رمز محبوبیت بی نظیر این فرمانده دوست داشتنی بین اغلب ملت‌ها و حتی مردم اقصی نقاط جهان با مذاهب و نژاد‌های مختلف در ساحت بندگی خداوند تبارک و تعالی و اخلاص است که او را محبوب دل‌ها کرد. حاج قاسم با نگاه محبت آمیز به انسان‌ها می‌نگریست. افراد فارغ از رنگ، نژاد و قومیت در نزد او ارزشمند بودند. عجیب است همانطور که رزمندگان لشکر ثارالله و مردم کرمان و ایران سربلند به ایشان عشق می‌ورزیدند، رزمندگان جبهه مقاومت نیز به ایشان ارادت داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار